המשך דיון בהצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברת מזיקים 02/06/14

 

                                                                                                                        02/06/2014

לכבוד,

מר דוד לפלר,

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

 

 

הנדון: המשך הדיון בהצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברת מזיקים לאדם ולרכוש, התשע"ד – 2014

 

להלן תגובתנו לפגישה שהתקיימה ב- 20 במאי, כפי שסוכמה בפרוטוקול מיום 26 במאי.

ג- על פי דבריה של עו"ד יעל בן עמוס, טענות אלו כבר עלו לפני שנים והם מנסים לאזן כעת את נושא חופש העיסוק. במידה והטענות עלו בעבר, אבקש לקבלם, כולל את תגובתכם לטענות אלו. עם כל הכבוד לחופש העיסוק, הוא אינו גובר על שלום הציבור וחיי אדם. כפי שבמקצועות אקדמאים כמו עו"ד יש סטאז', כאשר אין מדובר במקצוע העלול להוות פגיעה ישירה בשלום הציבור, כך אמור להיות בענף הלחימה במזיקים שכן בעל נגיעה לבריאות הציבור.

ז- אנו מקבלים את דבריו של ישעיהו בראור לגבי הגברת נושא הבטיחות, אך מציעים חלופה על פיה עובדי ההדברה בעלי הניסיון יעברו הכשרה מקצועית עפ"י קריטריונים שאתם תקבעו. מהלך כזה יכשיר עובדים ותיקים וימנע גל חדש של עובדים חסרי ניסיון שיעבדו בתוך דירות מגורים.

ט-  מעבר לעניין של תברואנים מוסמכים בעלי ותק, צריך לתת את הדעת על מה יעלה בגורלם של עובדי ההדברה שעובדים ברשויות. המלצתי, שיעשו השתלמות בהתאם לקריטריונים שייקבעו ע"י המשרד. גם אם יהיו מוכשרים לעבוד רק בתוך דירות מגורים, פעילות זו מתבצעת רק בין החודשים מאי- אוגוסט. לאחר חודשי הקיץ אף חברה לא תרשה לעצמה להחזיק עובד שלא יסייע במשרדים, בתי עסק, וכדומה.

י- אני מסכים עם ד"ר אורי שלום בעניין הבעיה בנושא פיקוח ואכיפה. יש לתת את הדעת על כך.

יא- בתוך הצעת החוק התייחסתם לכך שבעלי החברות לא יכולים לפקח על המדבירים. כל יוצאי קורס הדברה מגיעים אליי ולחברות נוספות לעבור השתלמות ועובדי ההדברה

 

 

המנוסים והמקצועיים מסמיכים אותם בשטח. בקשתי היא לדעת האם קיים דו"ח או נתונים שעליהם התבססתם בסעיף הנ"ל.

בנוסף להתייחסותי לסעיפי הפרוטוקול, אני רוצה לחדד את עמדתי לגבי הצעת החוק והסכנה שהצעה זו מהווה לציבור. יש להבהיר את מהות הבעיה בתקנות החדשות והאבסורדיות, שיכולות להוביל לאסון נוסף.

אני מזכיר כי כיום, מי שמעוניין לעסוק בתחום הלחימה במזיקים הולך ללמוד כשמונה חודשים ועליו לעבור מבחנים. לאחר שסיים הכשרה זו, קיבל היתר הדברה. לאחר מכן נדרש לאישורים כגון היתר רעלים, רישיון לניהול עסק ועוד, אז יש באפשרותו להיות מדביר ולנהל עסק בתחום. כמו כן, יכול תחת השגחתו להעסיק עובד הדברה שעבר קורס עזרה ראשונה בהרעלות ועפ"י הנחיות של המדביר המוסמך.

עפ"י הצעת החוק שעומדת על הפרק, מדובר בקורס קצר במשך חודש בלבד, המתיר למדביר חדש- מדביר בסיסי- לבצע פעולות הדברה בתוך דירות מגורים בלבד. הדברה בתוך דירות מגורים היא מורכבת מאוד ומסכנת את הדיירים שאינם בקיאים בחומרים הקיימים בשוק וסומכים על המדביר (להזכירך, האסון שקרה בירושלים היה בתוך דירה).

קיימים מספר היבטים בגינם יש לעצור את הצעת החוק החדשה:

  1. הצפת השוק- מאות מדבירים בסיסיים ייצאו בבת אחת לשוק הלחימה במזיקים, כבר מספר חודשים לאחר אישור החוק החדש. קורס של חודש בלבד אינו מרתיע ונגיש מאוד, אף עבור אלו אשר זוהי עבודתם הנוספת. באסון בירושלים, נמנע המדביר משימוש בחומרים הסטנדרטיים שיצריכו ממנו לשוב לדירה פעמים נוספות והעדיף להשתמש בגז רעיל מסוכן כדי למנוע הפסד כספי. לאור הגברת התחרות, כך עתידים לעשות מדבירים נוספים, שיוותרו על הגעה לדירה מספר פעמים ויעדיפו להשתמש בחומרים מסוכנים מאוד ואף בגזים רעילים כדי שעבודתם תושלם בפעם אחת. הדברה בדירות מגורים דורשת מיומנות רבה לאור מזיקים כמו פסוקאים, עש, פרעושים, קרציות, קרציוני יונים, פשפש המיטה והתיקן הגרמני, שקשה מאוד להדביר ומצריך פעולות חוזרות.
  2. רישיון לחומרים מסוכנים- מאות המדבירים החדשים יאחזו ברישיון לרכישת חומרי הדברה ללא בקרה ופיקוח, גם אם לא יעסקו בענף. לצערי הרב "מסחרת רעל" שכזו תוביל בוודאות לטרגדיות נוספות בדירות מגורים.

 

 

 

  1. חוסר תעסוקה בחודשי החורף- המדבירים הבסיסיים שיקבלו רישיון לעסוק בענף מהמשרד להגנת הסביבה, יישארו מובטלים בחודשי החורף, בהם ההזמנות לפעולות הדברה פוחתות באופן דרסטי. מדבירים אלו "יגלשו" לתחומים מזדמנים

אחרים, עד לבוא האביב וחזרת הענף לפעילות. בסופו של דבר יהיו מאות מדבירים עם רישיון לרכוש ולאחוז בחומרים מסוכנים שייהפכו ל"חאפרים" ויעבדו בענף רק מתי שירצו ולא במשרה מלאה. חלקם אפילו יעזבו את התחום, אך הרישיון לרכישת ואחזקת חומרים מסוכנים יישאר בידם, ואין שום גורם שייפקח עליהם. בנוסף, גם אחסנת החומרים תהיה ללא בקרה.

 

הצעתי היא שכל אלפי עובדי ההדברה הקיימים בשוק, עובדים מקצוענים ובעלי ניסיון של שנים רבות בשטח שעובדים בדירות ועסקים, יעברו השתלמות ויהיו עובדי הדברה מקצועיים בהתאם לקריטריונים של המשרד להגנת הסביבה.

כך נימנע מסכנת הצפת השוק במדבירים ללא ניסיון ולא נשלח הביתה את העובדים הוותיקים בתחום. מה גם שאם מדביר בסיסי שפועל רק בדירות מגורים ייקלט בחברת הדברה, הוא יפוטר בחודשי החורף בהם לא תהיה לו תעסוקה.

 

 

בכבוד רב,

אלי כהן,         

יו"ר התאחדות המדבירים בישראל

 

 

 

העתקים:

ח"כ עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה

יורם הורביץ, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי חינוך וקהילה

אבי רדעי, יועץ המנכ"ל

ישעיהו בראור, סמנכ"ל בכיר

עו"ד יעל בן עמוס, הלשכה המשפטית

ד"ר אורי שלום, ראש אגף מזיקים והדברה

הילה כהן, מרכזת מדבירים ארצית