המזיק שמציק-התיקן הגרמני

המזיק שמציק-התיקן הגרמני

והפעם,

התיקן הגרמני

 חרקים, מכרסמים ומזיקים במזון הם בעיה חמורה המטרידה את ציבור הצרכנים מבחינה אסתטית ובריאותית. התיקן הגרמני הוא המזיק הבעייתי ביותר שעמו מתמודדים עסקי המזון.

לתיקן גוון בהיר, באזור החזה שלו שני פסים כהים, ואורכו נע בין 0.5-2.5 ס"מ. ימי החורף הקרים אמנם מרדימים את רוב החרקים, אך קצב ההתרבות המהיר של התיקן הגרמני מאפשר לו ליצור מושבות של אלפי תיקנים בתוך פרק זמן קצר של חודשים ספורים.

ממדיו הקטנים של התיקן הגרמני הניזון משאריות מזון ופסולת אורגנית, מאפשרים לו לחדור בתור "טרמפיסט" לסחורה המגיעה מספקים (בעיקר באריזות קרטון), להתמקם במחסנים ובכל מקום שיש בו  חריצים/סדקים ומקומות שאין אליהם גישה נוחה לניקיון. מאוחר יותר נוטה התיקן הגרמני להתפשט למקומות המספקים לו חום והגנה ויוצרים בעבורו תנאי התרבות אופטימליים: מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, דפנות נירוסטה של מקררים, מנועים, קירות גבס, ארונות עץ וכדומה.

 שיטות הדברה:

 בקרה ומעקב

ההתמודדות עם התיקן הגרמני מחייבת להתבצע על בסיס קבוע, טיפולי מנע לפי תכנית עבודה שנתית הנבנית בשיתופו של מדביר מוסמך. מטרת התכנית השנתית לצמצם את רמת המזיקים למינימום. השיטה החדשנית להדברת תיקנים הנהוגה היום בעסקי המזון היא שיטת הדברה שיש בה ניטור, בקרה, מעקב, הדברה ומניעה. פעולות המעקב והבקרה מתבצעות באמצעות ערכות ניטור הבודקות את רמת הנגיעות במקום. הערכות מפוזרות בחלל המטבח ובמחסנים במרחקים קבועים ושווים. איסוף ערכות הניטור ובדיקת הממצאים מלמדים על רמת הנגיעות במקום.

דרכי פעולה מומלצים

 שיטת העבודה המומלצת של הדברה במטבחים היא בעזרת ג'לים (טיפול יבש) במהלך שעות העבודה, והיא אינה מצריכה פינוי של המקום, כלים ואנשים, סגירה או היערכות מיוחדת אחרת. חובתו של המדביר לעקוב אחר הפעילות ולרשום ביומן ההדברה את שם החומר, ריכוזו, מינון החומר, תאריך הטיפול וכדומה.תאם במהלך הטיפולים השוטפים מגלה המדביר מפגע או ריבוי תיקנים במקום, מומלץ לבצע טיפול יסודי בחומר רטוב (בניגוד לג'ל היבש). טיפול זה מתקיים בשעות שאין פעילות, ואת הכלים שבמקום יש לכסות או לפנות. ההנחיות לאחר ההדברה הן לנקות ולשטוף את משטחי העבודה במים ובסבון, ולאחר מכן להשמיד את הסמרטוט. את פעולת הניקיון יש לבצע בעזרת כפפות.

כדי להתמודד בהצלחה עם התיקן הגרמני יש לנקוט גם פעולות יזומות הכוללות בדיקה של הסחורה, שמירה על כללי אחסון נאותים (מקום יבש וקריר), אחסון המזון בגובה של 30 ס"מ מעל הרצפה ובתוך קופסאות סגורות (מומלץ להעביר את המזון מהקרטון לכלי אטום לחלוטין, למשל מפלסטיק), פינוי אשפה בכל יום והקפדה על אחזקה וניקיון שוטפים של מקום הייצור והאחסון לרבות פילטרים של מנועים, צנרת מסועפת ואזורים העלולים להיות "כיסים" שבהם יתפתחו החרקים.